Mies menee lottoamaan ja on seuraavana sunnuntaina miljonääri. Samalla toinen mies ahertaa ylitöitä juuri ja juuri pystyen elättämään perheensä, ja unelmat etenevästä urasta tuntuvat saavuttamattomilta.
"I am a great believer in luck. The more I work, the luckier I seem to get."
Onko se onnea, hyvää tuuria vai täyttä sattumaa, joka vie meitä eteenpäin? Onko työnteolla mitään väliä, kun on muitakin, paljon helpompia mahdollisuuksia menestyä tässä maailmassa? Uskon enemmän tulokseen työnteolla.
Kohtalon johdattamana voi hyvinkin luulla minun ajattelevan, että kaikki perustuu siihen kuinka paljon tuuria henkilöltä löytyy. Itse en todellakaan ajattele näin. Työnteolla on tuloksia, eikä tätä maailmaakaan ole rakennettu sen nykyiseen malliin ainoastaan onnekkaiden lottovoittojen ja pitkävetojen avulla. Se on tehty hikeä ja kyyneliä verottaneella työllä, ja kehittääksemme tätä maailmaa vielä entisestään, on jokaisen annettava oma työpanoksensa sen saavuttamiseen.
Yksi asia mitä en osaa käsittää on se, minkä takia suomen kielen sanaa onni voidaan käsittää niin monella tavalla. Onko se onnellisuutta vai sitä, että elää elämänsä kuin Hannu Hanhi sarjakuvamaailmassa? Ulkomailla ollaan oltu fiksuja tajutessa erotella nämä käsitykset sanoilla luck ja happiness. Ehkä meillä suomalaisilla on vielä paljon opittavaa oman suomalaisen sisumme lisäksi. On osattava ottaa riskejä, pakotettava itsensä menemään niin pitkälle, että epäonnistuu ja noustava sen jälkeen taas jaloilleen. Amerikkalainen ajatustyyli aikalailla.
Mitä pyrin ajamaan tässä siis takaa? Luultavasti sitä, kuinka pidän työntekoa tärkeänä, vaikka olenkin tavallinen lukemista välttävä opiskelija. Tiedän periaatteeni, mutta en välttämättä itsekään aina noudata niitä. Mitä minä olen siis tuomitsemaan niitä, jotka eivät noudata omien periaatteiteni mukaista arvomaailmaa? On kai hyväksyttävä fakta, että tässä elämässä on vielä paljon opittavaa.




